Tarihçe

 

Kaspar Faber (1730-1784)



Nuremberg imparatorluk şehrindeki kurşunkalem yapımcıları ile ilgili ilk yazılı kanıt 1660'lara dayanmaktadır. Ancak çok sayıda zanaatkar, özellikle şehre yakın ama Ansbach’ın markisi içinde yer alan Stein olmak üzere çevre köy ve kasabalarda yerini almıştı. Nuremberg’deki zanaatkarları kapsayan katı kurallara tabi değillerdi ve bu yüzden çok daha özgürlerdi. Marangoz Kapsar Faber (1730-1783) de kurşunkalem yapımına başladı. İlk olarak yerel tüccarlar için çalıştı ancak daha sonra kendi adına da kurşunkalem üretmeye başladı. Kısa zamanda, kendi işini kuracak kadar büyük bir başarı yakaladı.

 

Anton Wilhelm Faber (1758-1819)

Kaspar’ın ölümünden sonra oğlu Anton Wilhelm (1758 − 1819), o dönem epeyce büyümüş olan işi devraldı. Bir atölye ile birlikte Stein sınırlarında bir arazi satın aldı ve bu atölyeyi birkaç yıl içerisinde başarılı bir fabrikaya dönüştürdü. Bu alan hala A.W. Faber-Castell şirketinin genel merkezidir. Birkaç yıl sonra, adının ilk harfleri şirket isminde bulunan Anton Wilhelm ölümünden önce, o zamanlar resmi belgelerde bir kurşunkalem fabrikası olarak kayıtlı bulunan şirketi tek oğlu Georg Leonhard’a devretti.

Georg Leonhard Faber (1788-1839)

Georg Leonhard Faber (1788 – 1893) işin durgunlaştığı, hem politik hem de ekonomik açıdan zor günlerde işi sürdürdü. Özellikle Cumberland bölgesinde olmak üzere İngiltere'de çıkarılan grafitler katı bir ihracat yasağına tabi olduğundan, İngiliz kurşunkalemleri piyasanın lideri durumundaydı. Teknolojik gelişmeler komşu ülkelerdeki gelişime ayak uyduramazken, gümrük engelleri Alman vilayetlerindeki (o zaman tek bir ulus değil) serbest ticareti aksattı. Fransız Nicolas Jaques Conté kalem kurşunlarını üretmek için yeni bir süreç icat etmişti ancak Faber kurşunkalemleri hala geleneksel yöntemler kullanılarak yapılıyordu.

Georg Leonhard, yurtdışında edinilecek eğitim ve deneyimin, şirketin geleceği için belirleyici olacağını fark etti. Oğullarına “Öğrenebildiğiniz kadar öğrenin: neye mal olursa olsun, buna değerdir” sözlerini iletti. En küçükleri olan Eberhard hukuk okurken, kardeşleri Lothar ve Johann seyahat etti. Paris ve Londra'nın kozmopolit atmosferinden etkilenen Lothar, fabrikasını gelecek yıllarda uluslararası şirket sıralarına yükseltecek fikirler üretti.

 

Lothar von Faber (1817-1896)

Georg Leonhard Faber’in 1839’daki vefatından sonra, Stein’daki kurşunkalem fabrikasını oğlu Lothar devraldı. Büyük ticari merkezler olan Paris ve Londra’da yararlı bir deneyim elde ettikten sonra, 22 yaşında aile işinin kapsamlı bir şekilde modernleştirilmesi görevini üstlendi. “Dünyada yapılabilecek olanın en iyisini yaparak kendimi tepeye taşımaya kararlıydım” şeklindeki büyük hedefini hiç unutmadı.

Başlangıçtan itibaren, ürünlerinin kalitesine en büyük önceliği verdi: “O zamanlar Paris'te boy ölçüşmem gereken güçlü bir rakibim vardı... Bu yüzden, bu rekabette üste çıkmanın yollarını yıllarca düşünmem gerekti. En iyi yol her zaman ürünün kalitesidir...". Ve gerçekten de çok kısa bir süre sonra, mükemmel kalitede kurşunkalemler üretmeyi başardı. Bu kalemleri şirketin ismi ile işaretledi ve böylece ilk kez bir yazım gerecinin üzerinde marka adı yer aldı. Kalite ve güvenilirlik işareti olarak, yıllar süren aile geleneğine dikkat çeken “fabrique fondée en 1761” yazısını ekleme fikri o günlerde yine eşsizdi.

 

Üretimhaneler Modernleştirildi (1839)

Lothar , üretimhaneleri işçilerin sağlığını göz önünde bulundurmak adına, aydınlık ve havadar olacak şekilde modernleştirdi.

 

 

1844’de Lothar, çalışanları için şirket sağlık programı ve hemen ardından tasarruf bankası ve emeklilik fonu kurarak yenilikçi bir işveren olduğunu kanıtladı. Onları için konutlar yaptırdı, çalışanların çocukları için okul ve kreş yapılması amacıyla mali destekte bulundu.

 

İlk Dış Şube New York’ta Açıldı (1849)

Lothar von Faber, New York’ta tali bir kuruluş olarak şirket açtı ve Kuzey Amerika pazarına girdi. Şirket 1843’ten beri orada bir aracı tarafından temsil ediliyordu.

 

 

1851 – İngiliz kolonilerinin tedariki, Londra’da yeni kurulan bağlı şirket tarafından sağlanıyordu. Ticaret yolları Hindistan, Çin, Japonya, Avustralya ve Güney Amerika'ya uzandı.

1855—Uluslararası ticaretin yolları, Paris gibi hoş bir metropoldeki Faber evinde birleşiyordu. “Artık Paris’teki fabrikalar ve bunların ürünleri dünyayı yönetiyor. Tüm medeni ülkelerden gelen yabancılar, Paris’e geliyor ve fabrikalarımda yapılan ürünleri inceliyor. Oysa, Stein’a çok nadir geliyorlar.”

1856- Lothar von Faber, Sibirya’da en kaliteli grafiti sağlayan bir madenin maden haklarını aldı.

 

Kalem Üretim Fabrikası New York’ta Açıldı (1861)

A.W.Faber şirketi, ithal etmek durumunda kalmadan Kuzey Amerika pazarı için kurşun kalem üretebilmek amacıyla New York yakınlarında bir fabrika kurdu. Bu fabrika, Lothar’ın en küçük kardeşi Eberhard Faber tarafından yönetiliyordu.

1870 – A.W.Faber ABD ticari marka kayıtlarına giren beşinci şirket oldu. İlk dört şirket artık bulunmadığından, ülkedeki en eski marka ismi A.W.Faber'dir. Daha sonra bu isim, Rusya, İngiltere, İtalya, Fransa ve İspanya'da da tescil edildi.

1880 – Lothar von Faber, kaliteli ürünlerinin özel bir şekilde sunulmasına her zaman çok önem vermiştir. Çabadan ve masraftan kaçınmadan, ayrıntıya önem veren mağaza iç mekanları ve vitrinleri tasarlamıştır. Bu sunum sandığı, kakma işleri ve dökme metal süslemelerle özenli bir şekilde dekore edilmiştir.

 

Wilhelm von Faber (1851-1893)

Wilhelm, Ottilie ve Lothar von Faber’in tek çocuğuydu. Lothar için, işi oğlunun devralacağı kesindi: "ve kesinlikle eminim ki oğlum adımlarımı izleyecek ve aynı ruh içinde iyi çalışmalarına devem edecektir."

Wilhelm, gelecekteki görevine hazırlanmak için, Fransa ve İtalya’ya yapılan seyahatlerle deneyim kazandı ve İsviçre’de işletme eğitimi aldı. 18 yaşında şirkete katıldı, beş yıl sonra Paris'te yönetimle ilgili bir görev aldı ve 1876 yılında şirketin imza yetkisine sahip oldu.

Aynı yıl, Eberhard Faber'in en büyük kızı olan, kuzeni Bertha ile evlendi. Üç kızlarından en büyüğü olan Ottilie, 1877 yılında doğdu. 1880 yılında bir oğulları oldu ve adını Lothar koydular; bir gün ailenin işi yöneten altıncı nesli olacağı tahmin edilmişti. Ancak işler o şekilde gelişmedi. Küçük Lothar üç yaşında ciddi bir hastalığa yakalandı ve öldü. İkinci oğul, Alfred Wilhelm 1886 yılında doğdu ve 1890 yılında kızıl hastalığına yenik düştü.

Wilhelm von Faber bu trajedilerden hiçbir zaman sıyrılamadı. 42. doğum gününden yalnızca birkaç hafta önce 27 Haziran 1893'te vefat ettiği avcı kulübesine yerleşti.

 

Kont Alexander Faber-Castell (1866-1928)

1898 yılında, Baron Wilhelm von Faber’in en büyük kızı Ottilie (1877-1944), Almanya’nın en eski aristokrat ailelerinden birinin oğlu Kont Alexander zu Castell-Rüdenhausen ile evlendi. Ancak büyükbabası Lothar von Faber’in vasiyeti, varlıklarını sürdürecek torununun, yalnızca şirket adını değil aynı zaman soy isimleri olan Faber'i de almasını söylüyordu. Ve böylece, Prens Regent Luitpold’un onayıyla, yeni von Faber-Castell Kontları sülalesi oluştu.

Lothar’ın dul eşi Ottilie'nin 1903’teki vefatından sonra, iş torunu Ottilie ve kocası Alexander'a geçti. Aynı yıl, Kont Alexander, Stein’daki üretim alanının yanındaki alanda Lothar von Faber tarafından yaptırılmış olan daha küçük Eski Kale’nin yanında “hatırı sayılır büyüklükte bir kale” yaptırdı. Yeni Kale 1906 yılında yerleşime hazırdı. Kanıtlanmış şirket ilkelerini takip eden genç Kont, ana ürünler için klasik ve kusursuz bir görüntü sağlamakta başarılı oldu.

Ortaçağ değerlerini temsilen düelloda çarpışan şövalyelerle sembolize edilen yeni marka ismi CASTELL tüm dünyada popüler oldu. Onlarca yıl boyunca, yüksek kaliteli CASTELL 9000 kalemleri şirketin sembolü oldu.

İş gelişti. 1911 yılında, şirket 150 yıllık geçmişine bakabiliyordu. Ancak Birinci Dünya Savaşı büyük zararlara neden oldu: ABD gibi yabancı ülkelerdeki bağlı şirketler ve üretim alanları kaybedilmişti. Kont Alexander von Faber-Castell 1928 yılındaki vefatından kısa bir süre önce, daha büyük bir fabrikanın inşaatını tamamladı ve oğlu Ronald’a mali açıdan sağlam ve iyi yönetilen bir şirket bırakmayı başardı.

 

 

1903 – Lothar von Faber tarafından yaptırılmış Eski Kale’nin hemen yanında,

Ottilie ve Alexander von Faber-Castell, Nuremberg mimarı Theodor von Kramer tarafından planları yapılan gösterişli yeni binanın yapımını başlattı.

 

 

1905 – Yönetimi devraldıktan kısa bir süre sonra, Kont Alexander her yerde tanınan CASTELL 9000 serisini piyasaya sürdü. Kont alayının renklerini temel alan koyu yeşil, “kurşunkalemlerin şövalyesi”nin resmini çizen reklamlarla birlikte Faber-Castell şirketinin sembolü haline geldi.

 

 

1906 – Kont Alexander, ismine ve kökenine referansla, yeni ürün serisinin ticari markası olarak orta çağ kalesini seçti. Castell ailesi, 11. yüzyıldaki derebeylerine kadar kökenlerinin izini sürebilir.

 

1908 – CASTELL kurşun kalemlerinden kısa bir süre sonra, başka bir başarılı ürün piyasaya sürülür: Polychromos. Başlangıçta itibaren bu kalemler, sulu boyaların bilinen renk yelpazesine dikkatle uygun hale getirilmiş 60 tonda bulunabilmektedir. Birkaç yıl içerisinde, bu kalemler sanat çevrelerinde en yüksek kaliteli ürün olarak kabul edilir. Bugün bile, bu kalemlerin konumu tartışmasızdır.

1911 –Şirket 150. yıldönümünü kutlar. Şirket çalışanlarının sayısı 1904’ten bu yana iki katına çıkmıştır: 2000 fabrika işçisi, evde çalışan 300 kadın ve mali ve teknik alanlarda 200 çalışan, dünya çapındaki 100.000 düzenli müşterinin tedarik edilmesine ve hizmet almasına yardımcı olmaktadır.

Kont Roland von Faber-Castell (1905-1978)

1928’de Kont Alexander’ın ölümünden sonra, oğlu Ronald yönetimi devraldı ve yarım yüzyıl boyunca şirketi yönetti. Savaşlar arasındaki dönem, hem politik hem de ekonomik açıdan genç Kont için büyük bir zorluktu. Mali kriz tüm işlerde olduğu gibi kalem işinde de ciddi bir düşüşe neden oldu. İki şirket A.W.Faber-Castell ve Johann Faber, üretim tesislerini daha etkili bir şekilde kullanmak ve masrafları düşük tutmak için işbirliği sözleşmesi yaptı. Sonraki yıllarda, A.W.Faber-Castell, Johann Faber'in tüm hisselerini ve hisselerde birlikte Brezilya São Carlos’taki Lapid Johann Faber bağlı şirketini satın aldı.

1935 yılında, A.W.Faber-Castell, Heidelberg yakınlarında Dossenheim’da merkezi bulunan tanınmış dolmakalem şirketi Osmia’yı satın aldı. Osmia markası bir süre korundu ancak 1952’den itibaren dolmakalemler Faber-Castell adıyla satılmaya başlandı.

İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra, Kont Ronald yabancı bağlı şirketler kurmaya veya el konulanları geri almaya devam etti. 1950’lerde, İrlanda’da bir kurşunkalem fabrikası kurdu ve Birinci Dünya Savaşı sırasında haczedilen Faber-Castell ABD’nin azınlık hissesini aldı. 1960 ve 1977 yılları arasındaki yeni yabancı işletmeler, Fransa ve İtalya’daki satış kuruluşlarını ve Avusturya, Arjantin, Peru ve Avustralya'daki fabrikaları içeriyordu. Kontun, İkinci Dünya Savaşı sırasında el konan Lapis Johann Faber SA'nın çoğunluk hissesinin 1967’de yeniden alması akıllıca atılmış bir adım oldu: artık dünyanın en büyük ahşap gövdeli kurşunkalem fabrikası şirketin bir parçasıydı.

 

 

1932 – Johann Faber şirketi ve Brezilya São Carlos’taki Lapis Johann Faber’in bir kısmı ile bir üretim işbirliğine girildi. Johann Faber 1942 yılında ticarete son verdiğinde, boya kalemlerinin başarılı markası Goldfaber A.W.Faber-Castell tarafından sürdürüldü.

 

 

1948 - A.W.Faber-Castell, Almanya Konstanz’da mekanik kurşunkalemler için bir fabrika kurdu. Bu fabrikada sanatçılar ve teknik ressamlar için pek çok ülkede başarısını kanıtlamış TK kavramalı kurşun kalemleri üretilir.

1949 – Savaş sonrasında, tükenmez kalemler popüler hale geldi ve dolmakalemlerle ciddi bir rekabete girdi. A.W. Faber-Castell tükenmez kalemleri de ürün yelpazesine dahil etti.

1950 – Bu on yıllık sürenin başında yeni bir logo tanıtıldı. Şirketin adını taşıyan unutulmaz kabartma ve üzerindeki stilize arma, zamanın ruhunu taşıyor ve yeni bir çağın başladığını işaret ediyor.

 

1950 – Sürgülü cetveller için yeni üretim yöntemleri geliştirildi. Selüloit ölçekli geleneksel tahta modellerin yanı sıra, plastikten yapılma cetveller piyasaya sürüldü. Bu ürünlerin zirveye ulaşması, 1962’den itibaren üretilmeye başlanan Novo Duplex ile gerçekleşti.

1969 – Castell TGm çizim kalemleri, farklı uç genişlikleri ile piyasaya sürüldü. Teknik çizim için mevcut diğer ürünler, pergel, mumlu kağıt ve çizim tahtalarıydı.

1961 – Şirket 3000 mevcut ve geçmiş çalışanı ve ayrıca dünyanın her yerinden gelen misafirleri ile iki yüzüncü yılını kutladı. Constance Gölü’ndeki Reichenau adasından sivil tugay tarihi üniformaları içerisinde yürüdü. Stein halkı etkinlikte yer aldı. Okullar tatil ilan edildi ve çocuklar bu renkli alayı izlemenin keyfini çıkardı. Nuremberg’deki sergi salonu bir şölene yakışır şekilde süslendi. Kont Roland von Faber-Castell ve ailesi, kabine bakanlarını, Nuremburg belediye başkanı Dr. Urschlechter’i ve diğer şeref misafirlerini karşıladı.

 

Kont Anton Wolfgang von Faber-Castell, 8. Nesil

Kont Anton Wolfgang von Faber-Castell, şirketin yönetimini 1978 yılında devraldı. Aynı yıl, kendi etiketleriyle satmaları için diğer firmalara ahşap gövdeli kozmetik kalemleri üreterek portföyünü genişletti.

Sonraki otuz yıl boyunca, Faber-Castell grubu, kökeni Almanya’da bulunan küresel bir oyuncu olarak rolüne devam etti. Dünyanın her yerinde, özellikle Güney Amerika (Arjantin 1988, Kosta Rika 1996, Kolombiya 1998, Şili 2006) ve Asya/Pasifik’te (Malezya 1978, Hong Kong 1979, Endonezya 1990, Hindistan 1997, Singapur 2000 ve Çin 2001) yeni pazarlar açıldı.

Çevre koşulları, şirketlerin düşünme biçiminde daha ön sıralarda yer almaya başladı. Bir kurşunkalem üreticisi için önemli bir kaynak olan kerestenin gelecekteki tedarikini güvence altına almak için, 1980’lerin ortasında Kont von Faber-Castell Brezilya’nın güney doğusunda bugüne kadar eşsizliğini korumuş bir orman projesi başlattı. 1992 yılında, Faber-Castell, Almanya’ya çevre dostu su bazlı boya teknolojisini tanıtan ilk ahşap gövdeli kurşunkalem üreticisi oldu.

1990’ların başı, beş yetkinlik alanına göre ürünleri stratejik bir biçimde yeniden organize etme ve yapılandırma yıllarıydı. Mart 2000’de Kont Anton Wolfgang von Faber-Castell, Uluslararası Çalışma Örgütü’nün ilkeleriyle uyumlu uluslararası bir sosyal şartlar bildirgesi imzaladığında, uzun yıllardır süregelen sosyal sorumluluk geleneğinde yeni bir bölüm açıldı. Temmuz 2003’de Faber-Castell, Birleşmiş Milletler’in, sosyal ve ekonomik konularda dünya çapında tutarlı standartları belirleyen "Küresel İlkeler Sözleşmesi”ni imzaladı.

2008 yılında, Kont von Faber-Castell ekonomik ve sosyal sorumluluğu nedeniyle Doğal Hayatı Koruma Vakfı'nın Almanya şubesi ve ekonomi dergisi Capital tarafından "yılın eko-yöneticisi" seçildi. Ekim 2010’da, Almanya Federal Cumhuriyeti 1. Sınıf Liyakat Madalyası ile ödüllendirildi.